Bob Childs - ESA/AHA/PHCP Certified Hoof Specialist
"The only way to accurately diagnose iron overload is with the correct blood work. Serum iron alone is not accurate. It reflects iron in the diet but not how much is stored. Transferrin is the protein that carries iron in the blood. When transferrin and iron are both measured, the percent transferrin saturation can be calculated by dividing serum iron by transferrin and multiplying by 100. That % is useful in interpreting the third test that is needed, ferritin. Ferritin is a measure of the body’s total iron content. High ferritin can mean iron overload but chronic disease involving inflammation or infection may also elevate ferritin.
With true iron overload, transferrin saturation is high normal or elevated. There is currently only one laboratory in the world that can measure equine ferritin, the comparative hematology laboratory at Kansas State Veterinary Diagnostic Laboratory. "
Read full article here: https://balancedequine.com.au/iron-overload/
How can we protect our horses in the winter months?
Read full article here: https://www.thelaminitissite.org/articles/cold-weather
"The NRC Nutrient Requirements of Horses 2007 suggests that possible adverse effects of excessive iron might outweigh any supposed advantages, and warns that supplemental iron can be toxic to foals and that iron injections often result in severe reactions and death in horses".
"The cause of the anemia must be identified and correctly treated - it's treating the primary disease, not feeding an iron supplement, that eliminates anemia in most cases."
Read full article here: https://www.thelaminitissite.org/articles/anaemia-and-iron-supplements
"Many horses seem to struggle with laminitis during the winter months. Cold weather can cause winter laminitis in horses. Most people associate spring and the flush of grass with the onset of laminitis season however many owners report problems in winter, particularly with horses who have a history of metabolic issues resulting from insulin resistance or Cushing's (PPID)"...
Read full article: https://forageplustalk.co.uk/winter-laminitis
Artikel von Dr. Kellon
Auch Pferde, die sonst überhaupt keine Rehe-Historie mitbringen, können im Winter bei kalten Temperaturen Lahmheiten zeigen, die über das hinausgehen, was Pferde auf buckelig gefrorenem Boden sonst zeigen. Der Grund ist eine Laminitis - aber ohne warme Hufe.
Kälte-induzierte Hufschmerzen treffen Pferde mit Insulinresistenz. IR ist ein bekanntes Risiko für Rehe und auch, wenn das Pferd nicht offensichtlich lahm ist, begünstigt sie Schäden in der Lamina (Lederhaut). Wir haben noch nicht alle Mechanismen erforscht, die sich hinter einem Lederhaut-Schaden aufgrund von hohen Insulinwerten verbergen. Aber ein bekannter Faktor ist ein hoher Wert von Endothelin-1.
Endothelin-1 ist ein Peptid-Hormon, das von den Zellen, die die inneren Blutgefässe umhüllen produziert wird. Es ist der höchst potenteste bekannte gefässverengende Stoff und wird normalerweise durch die Produktion von gefässerweiterndem Stickoxid in Balance gehalten. Eine Verringerung der Blutversorgung durch Kälte während gleichzeitig oder vorangegangen eine hohe Endetholin-1-Aktivität stattfand kann bei IR-Pferden Schmerzen hervorrufen, die gesunde Pferde nicht haben.
Kälte-Stress kann also den Insulinwert steigen lassen. Insulinresistenz ist Teil der metabolischen Anpassung an kaltes Wetter bei verschiedenen Spezies. Forscher haben auch entdeckt, dass Insulinwerte bei Pferden ansteigen bei kälterem Wetter.
Eine Rehe, die durch einen hohen Insulinwert ausgelöst wird ist anders eine Rehe, die andere Gründe hat. Enzymaktivität und entzündliche Prozesse sind hier nicht Teil der Erkrankung. Das erklärt vermutlich warum die üblichen Behandlungsmethoden wie Entzündungshemmer usw. hier nicht oder kaum wirken. Aber es gibt Hilfe.
Das Pferd einzudecken, wenn die Temperaturen unter 7 Grad gehen kann helfen, Kältestress zu vermeiden. Die unteren Beinpartien einzuwickeln und evtl. auch die Hufe mit Schuhen zu schützen kann ebenfalls helfen, die normale Zirkulation aufrecht zu erhalten.
Desweiteren können Kräuter helfen, die einen gesunden Widerstand gegen den Stressor bieten. Jiaogulan (Gynostemma pentaphyllum) ist eine besonders gute Wahl weil dieses Kraut auch bekannt ist für die Unterstützung der Produktion von gefässerweiterndem Stickoxid. Es sollte zweimal täglich, vorzugsweise vor den Mahlzeiten gegeben werden. Die meisten Pferde lieben es und fressen es problemlos als Pulver oder Paste.
L-Arginin ist eine wegbereitende Aminosäure für Stickoxid und kann parallel gegeben werden. L-Citrullin ist eine weitere Aminosäure, die der Körper in L-Arginin umwandelt zur Produktion von Stickoxid. Kältestress ist wird ebenfalls ausgelöst durch oxidativen Stress und Antioxidantien helfen, diese freien Radikalen zu neutralisieren.
Zusätzlich kann Acetyl-L-Carnitin ebenfalls helfen, die Nervenfunktionen und den Glukosestoffwechsel zu unterstützen.
Wenn man versteht, was die Winter-Rehe auslöst, kann man mit simplen Maßnahmen den Kältestress minimieren und den normalen Blutfluss in den Hufen aufrecht erhalten.
Original English text: https://drkhorsesense.wordpress.com/2017/12/17/cold-induced-laminitis
Q: Should I seasonally alter the dose of Prascend in my PPID positive patients?
A: There is clear evidence that pituitary activity increases in the autumn. Some horses test normal throughout the year but positive (for PPID) in the autumn, other horses test routinely positive throughout the year with strong positives in the autumn.
Pergolide decreases pituitary activity, therefore it is logical to consider altering the dose of pergolide during the autumn seasonal rise.
Be aware that if a horse (with PPID) has its ACTH tested in August/September and a loss of endocrine control is identified and the dose of pergolide subsequently increased, by the time ACTH is checked again 30 to 60 days later, the seasonal rise is likely to have peaked and be almost over.
However, if it is established that a horse does lose endocrine control in the autumn, then the dose of pergolide could be increased the following July/August in preparation for the seasonal rise.
It is a logical approach to increase pergolide for the seasonal rise; it needs further research, but many people have adopted this approach already.
Liphook Equine Hospital have produced the graph above based on thousands of ACTH tests to show the seasonal rise and fall of ACTH.
Article by Dr Dianne McFarlane – Oklahoma State University